[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_title size=”1″ content_align=”left” style_type=”single solid” sep_color=”” class=”” id=””]4 Lessen in Leiderschap door de bril van een piloot[/fusion_title][fusion_text]In 2000 haalde ik mijn vliegbrevet. Drie jaar later crashte mijn vliegtuig als gevolg van een motorstoring. Gelukkig wist ik het vliegtuig succesvol te landen en konden mijn vrouw en ik ongedeerd het vliegtuig verlaten.
Leiders en piloten
Als leiders en piloten er een puinhoop van maken, nemen ze andere mensen mee in hun val. Maar als ze het goed doen, kunnen ze tot grote hoogte stijgen. Leiders en ondernemers hebben meer overeenkomsten met piloten. Ze zijn doelgericht en gedisciplineerd. Om effectief te zijn, combineren ze informatie, met vaardigheid en vertrouwen. Ieder moment van de dag. En ze weten dat als het mis gaat, anderen daar ook de dupe van zijn.
Als privé-piloot heb ik dezelfde ervaring. De focus op het nemen van beslissingen begint al als de wekker gaat. Hoe is het weer en is het vliegbaar? De dag ontvouwt zich als een constante beweging van afwegingen die te maken hebben met kansen en beslissingen. Goed leidinggeven begint met de 4 lessen die een piloot leert.
1. Denk nooit dat je het beter weet
Piloten die zich als betweters gedragen, hebben een grote kans om zichzelf en anderen in gevaar te brengen. Stel je voor dat een piloot het weerbericht in twijfel trekt of in discussie gaat met de verkeersleiding. Als piloot ben je dan met de verkeerde dingen bezig.
Zakelijk leiders maken dezelfde fouten. Het luisteren naar de professionals blijft achterwege. “Ik hoef niets meer te leren.” Niemand kan echt alles weten. Er zijn altijd mensen die iets nog beter weten door kennis of ervaring, de specialisten en experts. Het advies van iemand opvolgen of een bepaalde route volgen is in ieder geval de moeite waard om te overwegen. Het zou zomaar kunnen dat die ander net iets meer weet.
2. Reageer niet direct op problemen
Als er iets mis gaat tijdens het vliegen, is de primaire reactie om er direct iets aan te doen. Een over-reactie kan echter meer kwaad doen dan goed. Stel je voor dat het vliegtuig hoogte verliest. De neiging bestaat om direct aan de stuurknuppel te gaan trekken. De neus omhoog! Het gevolg van deze actie is, zonder dat je ook iets aan de snelheid doet, dat het vliegtuig snelheid én hoogte verliest. Het vliegtuig raakt overtrokken of raakt in een spin en valt uit de lucht.
Er zijn diverse momenten in een bedrijf of tijdens een vlucht die een snelle reactie vereisen. Het moet dan wel een goed doordachte reactie zijn. De remedie voor impulsief handelen is alle opties afwegen en correct uitvoeren.
3. Geloof niet dat je onkwetsbaar bent
Het is menselijk te denken dat als het tot nu toe goed is gegaan dat wel zo zal blijven. Dat is de instelling die vliegtuigen neer laat storten. Neem bijvoorbeeld het aanvliegen van een vliegveld. Bij iedere bocht moet de piloot de juiste snelheid en hoogte houden. Daarnaast moet er rekening worden gehouden met andere vliegtuigen in de buurt. Weersinvloeden kunnen dit allemaal beïnvloeden. Sommige piloten denken dat hen niet zal overkomen dat het mis gaat. Door niet genoeg te trainen op onverwachte situaties en weinig vlieguren maken, kunnen er veel dingen misgaan. Bijleren over mogelijke problemen blijft nodig. Dit nalaten heeft al veel tragische ongevallen veroorzaakt.
In de zakenwereld kan dezelfde denkwijze bedrijven naar de afgrond leiden. Het ontkennen van een mogelijk probleem en vage plannen om problemen op te lossen zijn een garantie voor chaos.
4. Zoek de samenwerking
Sommige piloten en ondernemers ontwikkelen een macho houding van Ik kan alles alleen. Hét recept voor problemen als ze denken meer te kunnen doen dan ze aankunnen. Stel je voor dat een piloot maar drie uur slaap heeft gehad, de nacht voordat hij gaat vliegen. Voor beroepspiloten is dat een no-go situatie. Voor privé piloten zou dat ook zo moeten zijn. Helaas zijn er piloten die denken dat zij wel kunnen vliegen ondanks het gebrek aan slaap.
Bij het leiden van een bedrijf is dat precies zo. Als je worstelt met te veel verantwoordelijkheid, te veel uren maken, te veel taken uit te voeren, of taken op je bord waarvan je niet weet hoe je het aan moet pakken, vraag hulp! De ‘grote’ jongen uithangen is uit! Mensen hebben liever iemand die zijn verantwoordelijkheid neemt. Als je tot over je oren in de problemen zit, is dat slecht voor je bedrijf. Uiteindelijk hebben het bedrijf en de medewerkers er last van en betalen zij de prijs.[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none”][fusion_tagline_box backgroundcolor=”” shadow=”no” shadowopacity=”0.7″ border=”1px” bordercolor=”” highlightposition=”top” content_alignment=”left” link=”” linktarget=”_self” modal=”” button_size=”” button_shape=”” button_type=”” buttoncolor=”” button=”” title=”” description=”Haal meer uit leiderschap!” animation_type=”0″ animation_direction=”down” animation_speed=”0.1″ class=”” id=””][/fusion_tagline_box][fusion_button link=”http://www.arnoldteraa.nl/contact-systemisch-werken-in-organisaties/” color=”orange” size=”” type=”” shape=”” target=”_self” title=”” gradient_colors=”|” gradient_hover_colors=”|” accent_color=”” accent_hover_color=”” bevel_color=”” border_width=”1px” shadow=”” icon=”” icon_position=”right” icon_divider=”no” modal=”” animation_type=”0″ animation_direction=”left” animation_speed=”1″ alignment=”” class=”” id=””]Ready for Departure?[/fusion_button][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]