[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text]Birth of a racer, de titel op Discovery world trekt mijn aandacht. Het maakt mijn motorhart nieuwsgierig. Grote fabrikanten besteden miljoenen aan de ontwikkeling van motoren. Raceteams kosten jaarlijks miljoenen om te racen. Ducati is als ‘kleinere’ fabriek een bescheiden investeerder van 35 miljoen per jaar een uitzondering.
Frisse blik
Wie gaat er in deze geldverslindende industrie nu nog beginnen met een nieuwe racer? Het is Michael Czysz met een passie voor racemotoren. Hij is geen technicus maar denkt dat zijn gebrek aan technische kennis hem juist kan helpen om anders naar techniek te kijken. Het gevolg is een nieuwe racemotor waar 20 patenten op zijn aangevraagd. Tijdens de ontwikkeling, dus voor dat motor af is, worden er al 10 goedgekeurd. Blijkbaar zijn ze onderscheidend genoeg.
Een compleet nieuwe opzet van de motor, versnellingsbak en vering zijn er een paar. Ongewoon voor een conservatieve wijze waarop de ontwikkeling van techniek over het algemeen plaats vindt. Verbeteringen ontstaan uit de doorontwikkeling van bestaande principes is meer gebruikelijk. Starten met een bestaande motor en dan modificeren. Michael Czysz pakt het anders aan.
Een droom met aantrekkingskracht
Fascinerend om te zien dat Michael Czysz mensen weet te overtuigen van zijn droom. Technici en financiers storten zich in een avontuur waarvan het resultaat onbekend is. Dat hij zelf overtuigd is van zijn kunnen is wel duidelijk. Michael Czysz stopt al zijn eigen geld in het project, overtuigd van zijn eigen droom.
Het traject kent zoals te verwachten ups en downs. Een constante aaneenschakeling van problemen ontdekken en oplossen. Doorzettingsvermogen en geloof in een positief resultaat drijft alle deelnemers tot het uiterste. Lange dagen en korte nachten. Op kritieke momenten komt het er op aan te beseffen dat het na de volgende test volledig afgelopen kan zijn met het project. Financiële middelen zijn beperkt tot 3,5 miljoen dollar. Voor dit bedrag moet er een racemotor rondrijden met de potentie om mee te doen met de gevestigde orde. Honda, Yamaha, Kawasaki, Suzuki en Ducati.
De eerste test
De racemotor nadert de fase van serieus testrijden. Michael Czysz is zelf een goede rijder maar op het niveau van het wereldkampioenschap is meer nodig. Uit Engeland wordt een testrijder ingevlogen. De eerste motor krijgt een ernstig technisch probleem. Doorrijden is onmogelijk. In allerijl wordt er een tweede motor geprepareerd. Dat gaat een stuk beter. De rijder is, met al zijn ervaring, verbaasd over de bijzondere rijeigenschappen van deze machine. Deze motor rijdt zoveel anders als een bestaande motor, deze kan veel meer.
Dat het testen nog een versnelling hoger kan, blijkt uit de komst van een 4-voudig WK superbike-winnaar om de machine te testen. Voor het team is het nu erop over eronder. Alle financiers en potentiële financiers zijn bij deze test aanwezig. Als de motor kapot gaat, zijn de gevolgen niet te overzien en is het einde project. De WK-rijder gaat tot het uiterste. De motor blijft heel. Er volgt een ontlading bij het hele team en Michael Czysz in het bezonder. Na dag en nacht doorwerken om grenzen te verleggen, is het nu tijd voor een feestje.
Nu verder
De volgende stap is een stevige financiële injectie van financiers. Dit is nodig om mee te doen in de competitie op WK niveau. En weer staat het hele project op een breekpunt. Gaan ze het geld binnenhalen? Passie maakt nu plaats voor keiharde cijfers. Idealisme is niet meer genoeg om het volgende niveau te halen. Ingenieurs willen op een meer gecontroleerde manier de doorontwikkeling vormgeven. De financiers eisen voldoende garanties om rendement te halen uit hun investering.
Met passie en leiderschap naar de finish
Michael Szysz laat zien dat met passie en leiderschap je (jongens)dromen waar kunt maken. Met geloof in jezelf en én de juiste mensen om je heen, kan je ver komen. Zelfs in een markt die verzadigd lijkt. Als leider is het van belang dat je je passie overbrengt en dat bij het hele team het vuur brandt. Dat is belangrijker dan aansturing. Verzamel een team van mensen met ieder hun specialisme. Professionals die weten wat ze moeten doen om de klus te klaren, zonder dat je er bovenop hoeft te zitten. Zo haal je het beste uit je team. Natuurlijk moet je wel faciliteren, planningen op elkaar afstemmen, hier en daar problemen helpen oplossen en ben je ervoor om de focus te behouden. En natuurlijk weten wanneer het tijd is voor een feestje.
‘If I knew what I know now I probably think a wise person wouldn’t do it, But today right now? I would do it all over again tomorrow’.
Michael Czysz[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]