Patronen van Mensen

[fusion_text]

Mensen houden te veel van patronen…..

Patronen en structuren geven houvast. En dat geeft een gevoel van rust. Maar patronen kunnen ook in de weg zitten. Dan blokkeren ze de ruimte die nodig is om echt contact met elkaar te maken. Zo is de eerste indruk die je van iemand hebt een invulling van verwachtingen. Mannen en vrouwen hebben zo hun persoonlijke verwachtingen bij een eerste kennismaking.

Betekenis

In de ontmoeting met andere mensen heeft zich een patroon ontwikkeld dat lijkt op een invuloefening. Uit je geheugen haal je de informatie op die je van iemand hebt. Otto Scharmer noemt het in zijn boek Theorie U, “downloaden”. Overigens ontwikkel je bij woorden ook patronen of verwachtingen. Mijn eerste associatie met het woord downloaden was die van software op je computer. Scharmer matchte niet met mijn verwachtingen. Zo gaat het ook bij het her-inneren van iemand. Je zoekt in je geheugen naar de jouw bekende betekenis.

Als we meer van iemand willen weten ontwikkelen we een wederzijds gevoel van veiligheid. Het kennismaken krijgt dan een verdieping. Dat kost meer tijd dan de eerste indruk. Er ontstaat dan een ingewikkelde puzzel van patronen, verwachtingen en nieuwe puzzelstukjes. Dit vraagt om belangstelling, inspanning en dus tijd. In onze huidige gejaagde maatschappij, hebben we nogal eens de neiging om nog meer in patronen te schieten, zodat we snel weer door kunnen. We stoppen iemand snel in een hokje en gaan verder met het volgende punt op de agenda. Hiermee wordt écht contact schaars.

Zintuigen

Bij contact maken we gebruik van al onze zintuigen. Kijken, ruiken, aanraken, proeven, luisteren en energetisch voelen. Veel doe je onbewust en sla je op als een herinnering. Zo leerde ik van een sjamaan uit Groenland dat Eskimo’s bij kennismaking en afscheid aan iemand ruiken. Ik kan me daar iets bij voorstellen als het min 40 is en je ziet iemand in een pak van zeehondenbont. Maar wij doen dat iets minder letterlijk. Toch speelt ook bij ons reuk een belangrijke rol. Het schijnt zelfs zo te zijn dat onze neus onze partner voor ons kiest.

Als leider van mijn eigen leven ben ik zelf niet altijd bewust van het contact dat ik maak. Iemand ziet mij en reageert daarop. Ik heb dat niet altijd door. Blijkbaar een patroon. Als ik verdieping wil, je kan zeggen meer contact, dan maak ik daar meer tijd voor. Als ik leiding geef, dan heb ik extra aandacht voor het contact. Is het er nog, dwaalt iemand af in gedachten? Ik stel mezelf dan eerst de vraag wat ik heb gedaan of gezegd. Blijkbaar geef ik daar dan aanleiding toe.

Ruimte geven

Als directeur, manager of andere leidinggevende positie is het belangrijk om goed contact te maken. Dat kan door aandacht voor de ander. Wat heeft iemand te zeggen? Welke oplossing heeft de ander? Je geeft ruimte aan de ideeën, gedachtes en gevoelens van de ander. Luisteren zonder in te vullen wat de ander denkt. Uit Servant Leadership weten we dat het grootste potentieel uit mensen komt als de leidinggevende zo veel mogelijk luistert. Dat is een ander patroon dan voor de ander invullen wat er wordt bedoeld. Of aan de haal gaan met de overtuiging dat iemand iets niet kan.

“Handelen uit angst geeft kramp, handelen uit aandacht geeft ruimte voor ontwikkeling”

Leiderschap van binnenuit

Persoonlijk geloof ik ècht contact. Dat begint volgens mij met een goed contact met jezelf. Leiderschap start dan ook als reis naar binnen. Met je beide benen op de grond naar je zelf kijken. Wie ben je zelf als mens? Wat belemmert je en welke mogelijkheden heb je als mens en leider? De ontwikkeling die begint met zelfreflectie opent de weg naar een open communicatie met de ander.